Ferhalefjoer Harlingen

Ferhalefjoer Harlingen aangestoken op Wereldverteldag

Elk jaar op en rond 20 maart, Wereldverteldag, laten vertellers uit de hele wereld hun verhalen horen. Dit jaar al weer voor de 11e keer op rij!
Wereldverteldag is voor hen het feest om het vak en de kunst van het vertellen onder de aandacht te brengen van een zo breed mogelijk publiek. Over de hele wereld op verschillende tijden, in vele talen en in uiteenlopende stijlen laten vertellers hun verhalen horen.

In Harlingen krijgt 20 maart dit jaar een extra feestelijk tintje. Wereldverteldag is namelijk ook de dag van de aftrap van het jaarlijkse gezamenlijk project van de Harlinger basisscholen. Dit jaar ontsteken ze het Ferhalefjoer. Zeven verhalenvertellers van de vertelkring ‘Vertellers in Friesland’ brengen een bliksembezoek aan dertien klassen en warmen de hoofden en harten van leerlingen en leerkrachten op. In de weken die volgen gaan de kinderen op zoek naar verhalen in hun eigen omgeving. De workshop ‘Verhalenbouwers’ helpt ze die verhalen te vinden. Begeleid door hun leerkracht en verschillende professionele kunstenaars gieten de leerlingen hun verhalen in een vorm die bij hen past. In juni zullen ze die dan vertellen, dansen, zingen, tentoonstellen, spelen in een groot verhalenfestival.

Dit Harlinger verhalenproject wordt mogelijk gemaakt door Kultueredukaasje mei Kwaliteit (KEK2). KEK2 is de Friese versie van Cultuureducatie met Kwaliteit, een landelijk programma waarmee basisscholen een impuls kunnen geven aan hun kunst- en cultuureducatie. Met de KEK-Impuls krijgen scholen de mogelijkheid om samen met een meimakker en een kunstenaar op onderzoek te gaan. Dat onderzoekende aspect is heel belangrijk. Door samen te onderzoeken leer je immers het meeste.

De kennis van de leerkracht wordt gecombineerd met die van een vakdocent of kunstenaar en – heel belangrijk – die van de leerlingen.
In Harlingen werken aanbieders van culturele activiteiten in de gemeente en de scholen al jaren samen in het cultuurnetwerk onder regie van Akte2. Ze sluiten met hun plannen aan bij het provinciale project Ferhalefjoer. Daarbinnen gaan ze op zoek naar hoe het werken met verhalen leerkrachten en leerlingen de ruimte kan bieden om verbeelding een grotere rol te geven binnen het onderwijs.
Om dat te onderzoeken heb je tijd nodig. De scholen hebben daarom al afgesproken ook in het volgend schooljaar het Ferhalefjoer brandend te houden.

Programma Ferhalefjoer Harlingen

190321_Friesch Dagblad_Ferhalefjoer Harlingen

190321_Leeuwarder Courant_Ferhalefjoer Harlingen